A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2013. február 18., hétfő

XVI. Benedek pápa beszéde hamvazószerdán

Az alábbiakban a Szentatya hamvazószerdán elhangzott beszédét közöljük, nem hivatalos fordításban. 


Kedves Testvéreim!

Ma, hamvazószerdán új útját kezdjük a böjti időnek – egy olyan utat, ami 40 napig tart és elvezet minket az Úr húsvéti öröméhez, ami az életnek a halál feletti győzelmét jelenti. A stációs templomok ősrégi római hagyománya szerint a böjti időben ma az Eucharisztiát ünnepelni gyűltünk össze. Ez a hagyomány azt írja elő, hogy az első állomás a Szent Szabina bazilikában, az Aventinus dombon legyen. A körülmények azonban most azt indokolják, hogy a Vatikánban, a Szent Péter dómban gyűljünk össze. Ma este nagy számban jelentünk meg itt, Péter apostol sírjánál, hogy ebben a különleges pillanatban közbenjárását kérjük az Egyház útjának segítésére, és hogy megújítsuk hitünket Krisztusban, a legfőbb Pásztorban, az Úrban. Számomra ez kedvező alkalom arra, hogy köszönetet mondjak mindenkinek – különösen a római egyházközség híveinek - amikor arra készülök, hogy befejezzem péteri szolgálatomat, és amikor egyben megemlékező imádságot kérek tőletek.

A felolvasott igék arra bíztatnak minket, hogy ebben a böjti időszakban Isten kegyelmét tartásban és konkrét viselkedésben mutassuk meg. Az Egyház újra mindenekelőtt azt a nyomatékos figyelmeztetést állítja a szemünk elé, amit Joel próféta mondott Izrael népének: „Térjetek vissza Hozzám teljes szívetekből, böjtöléssel, sírással és panaszkodással”. Ebben azokat a szavakat, hogy „teljes szívetekből” kell aláhúzni, ezek azt jelentik: gondolataink és érzelmeink központjából, elhatározásaink, döntéseink és cselekedeteink gyökeréből, egy teljes és radikális szabadság tetteiből kell megtérnünk. De lehet-e ilyen megtérés Istenhez? Igen, mert van olyan erő, ami nem a mi szívünkben lakik, hanem magának Istennek a szívéből árad. Ez az Ő kegyelmének ereje. A próféta így folytatja: „Térjetek meg Uratokhoz, Istenetekhez! Mivel Ő kegyelmes és nagylelkű, hosszútűrő és gazdag jóságban, és bánja, ha bajt hozott rátok”. Az Istenhez való megtérés „kegyelem”-ként lehetséges, mivel ez Isten műve és irgalmasságába vetett hitünk gyümölcse. Ez az Istenhez való megtérés csak akkor válik életünkben konkrét valósággá, ha Isten irgalma behatol bensőnkbe, felrázza és erőt ad nekünk arra, hogy „szaggassuk meg szívünket”. Azt is a próféta mondja, aki Isten szavát közvetíti „A szíveteket szaggassátok meg, ne a ruhátokat”. Valójában ma is sokan készek arra, hogy a botrányok és igazságtalanságok miatt –amit természetesen mások követnek el- „megszaggassák ruhájukat”, de kevesen készek arra, hogy hatni engedjenek „szívükre”, lelkiismeretükre, szándékaikra, és hogy engedjék azt, hogy az Úr átváltoztassa, megújítsa és megtérítse őket.         

Ez a „térjetek hozzám teljes szívetekből” ezek szerint olyan felhívás, amely nem csak az egyes emberre vonatkozik, hanem a közösségre is. Az első olvasmányban a következőket halljuk:
„A Zionon szól a kürt (?), szent böjtöt rendel el, Isten-tiszteletre hív fel! Összegyűjti a népet, megszenteli a közösséget. Összegyűjti az öregeket, összehozza a gyermekeket, még a csecsemőket is! A vőlegény elhagyja szobáját és a menyasszony elveszti nyugalmát” (V.15-16). A közösségi szempont a hitnek és a keresztény életnek fontos eleme. Krisztus azért jött el, „hogy Isten szétszórt gyermekeit újra összegyűjtse”. Az Egyházban a „mi” azt a közösséget jelenti, amelyben Jézus egyesít minket: A hit szükségszerűen vallási fogalom. És fontos, hogy ebben a böjti időben ezt emlékezetünkbe idézzük, és aszerint is éljünk: mindenki legyen tudatában annak, hogy nem egyedül lép a bűnbánat útjára, hanem sok testvérével együtt, az Egyház keretében.

A próféta végül a papság imájáról szól, akik könnyes szemmel fordulnak Istenhez, és azt mondják: „Ne engedd át örökségedet a szégyennek, hogy a népek ne gúnyoljanak minket. Miért kellene a népeknek azt kérdezni: „hol van a ti Istenetek?” Ez az imádság annak átgondolására késztet minket, hogy milyen jelentősége van a keresztény hitnek és életvitelnek életünkben és közösségünk életében, abban az arculatban, amit az Egyház felmutat, és abban, ahogyan ez az arculat eddig alakult. Különösen az Egyház egysége elleni cselekedetekre gondolok, az Egyház testében lévő repedésekre. A böjti idő intenzívebb és láthatóbb közösségi életet jelent az Egyházzal, amelyben legyőzzük az individualizmust és a rivalizálást, ami alázatos és értékes jel azok számára, akik távol vannak az Egyháztól, vagy éppen közömbösek az Egyházzal szemben.

„Most van itt az idő, a kegyelem ideje, a megmentésed ideje” (2 Kor6,2). Pál apostolnak ezek a szavai a korinthusi hívekhez számunkra is sürgetően hangzanak, és nem tűrnek távolmaradást vagy tétlenséget. A sokszor ismételt „most” kifejezés azt jelenti, hogy ezt a pillanatot nem szabad elszalasztani, úgy hangzik, mintha ez egy egyszeri, megismételhetetlen alkalmat ajánlana fel. Az apostol pillantása azokra a részekre koncentrál, amelyekben Krisztust életének ismertetőjegyévé akarta tenni, amelyekben Krisztus minden emberit elfogad, egészen odáig, hogy az emberek bűneit is felvállalta. Szent Pál következő mondata nagyon erős: Isten Őt „értünk bűnné tette”. Jézus, a bűntelen, a szent „Aki bűnt nem ismert”, magára vállalta bűneinket, és ennek következményét, a halált, - még pedig a kereszthalált -is megosztotta velünk. A megbékélést, amit felajánl nekünk, nagyon drágán vásárolta meg nekünk: a Golgotán felállított keresztfa volt az ár, amelyre az emberré lett Istenfiát felfeszítették. Istennek ebben az elmerülésében az emberi szenvedésben és a gonosz mélyében rejlik igazolódásunk gyökere. A mi „teljes szívünkből való Istenhez térésünk” böjtidőben járt útja a kereszten át vezet, Krisztus követésének útján, azon az úton, amely a Kálvária hegyére visz, a teljes önátadáshoz. Ez olyan út, amelyen valóságosan meg kell tanulnunk egyre inkább megszabadulnunk önzésünkből és bezártságunkból, hogy így helyet készítsünk Istennek, Aki megnyitja és átalakítja szívünket. Szent Pál arra is emlékezetet, hogy hogyan hangzik a kereszt üzenete, amit számunkra Isten hangja közvetít, akinek az apostol is követe. Ez figyelmeztetés számunkra, hogy a böjti idő útját a kereszt jellemzi, és ennek nagyobb figyelmet szenteljünk, és állhatatosan hallgassuk az Úr szavát, ami a mi utunkat megvilágító fény.

A Máté evangéliumnak az a része, amelyben a hegyi beszédről szól, Jézus három alapvető gyakorlatra hivatkozik, amit Mózes törvénye előír: az alamizsnálkodás, ima és a böjt. Ezek a hagyományos utasítások a böjti időre is, hogy eleget tegyünk a meghívásnak: „teljes szívünkből Istenhez térni”. Jézus azonban aláhúzza, minden vallási tevékenység igaziságát az Istenhez való kapcsolat minősége és valóságossága bizonyítja. Ezért állítja pellengérre a vallási álszentséget, azt a viselkedést, amely tapsot és egyetértést igényel. Az igazi tanítvány nem önmagát vagy a nyilvánosságot szolgálja, hanem az Urat, egyszerűségben és irgalmasságban: „És az Atya, Aki a rejtett dolgokat is látja, megfizet neked”. Tanúságunk annál hatásosabb lesz, minél kevésbé keressük a saját dicsőségünket, és tudatában vagyunk, hogy az igazságos Isten díja Önmaga lesz, a Vele való egyesülés, itt a földön a hit útján, és az élet végén a boldogságban és a fényben való szemtől-szemben való találkozás Vele mindörökre.

Kedves testvéreim, kezdjük meg most ezt a böjtidőben folytatott utat telve bizalommal és örömmel. Hangozzék hangosan bennünk a megtérésre való felhívás „teljes szívünkből Istenhez térni” úgy, hogy elfogadjuk kegyelmét, ami minket új emberré tesz, azzal a meglepő újdonsággal, ami magának Jézusnak életében megnyilvánult. Senki ne legyen süket a felszólításra, amely a hamvazkodásnak ezzel az egyszerű és egyidejűleg mély benyomást keltő ritusával szól hozzánk. Kísérjen minket utunkon ebben az időben is Szűz Mária, az Egyház édesanyja és az Úr minden igazi tanítványának példaképe. Amen.            
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...