A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2012. december 15., szombat

Mise, mise, miskete…


Ámbár a címben szereplő harmadik szó nem létezik, mégis használjuk csak nyugodtan… Ugyanis a most következő sorok megkívánják ennek a szónak a létezését, létbe hívását.
Gyakori panasz papok és hívek ajkáról egyaránt, hogy egyre kevesebben vannak a misén, kevés a ministráns, nincs énekkar, nem válaszolnak a hívek… Arról viszont nincs szó, hogy nem imádkoznak a hívek. Nem jönnek össze zsoltárokat, litániát énekelni a templomba, vagy nem imádkozzák közösen a rózsafüzért. Ebben a témában nem aggályosak a papok. Viszont egy zarándoklat (inkább nevezzük buszos kirándulásnak) alkalmával örökké misézni kell. Mise a buszon, mise ebben a kápolnában, mise abban a kápolnában, egyszóval: mise, mise, miskete… Fiatalok kirándulásán mise a sziklán, mise a pataknál, és naplementekor is mise a szirten, mert az olyan hangulatos!
Aztán ott vannak templomaink. Mise az állami ünnepek alkalmával, mise falunapkor, mise a borlovagoknak, mise az ovisoknak, mise a bábosoknak, gitárosoknak, mise idősek napján, mise kedden, mise három temetési mise után is (mert hát hirdettük)… Mintha a mise egy kellék lenne, egy szokásos díszlet, program.
Szóval a szentséget mintha lehúznánk, és a hirdetést magasabb szintre emelnénk a misénél. Nem félünk attól, hogy gyülekezeti alkalommá vált a mise? Mikor jövünk össze imádkozni? Mikor imádkozza közösen a helyi egyház a szent zsolozsmát? Mikor térdelünk le együtt fohászkodni Mária oltára előtt?
Félő, hogy a szentmise lényege, misztériuma csökkent, olyannyira, hogy meg sem értjük, mi történik ott valójában. Ez a Szent lerántása a mi szintünkre, amiről Joseph Ratzinger bíboros oly sokat beszélt már. (De ki hallja ezt meg itt, kicsiny hazánkban?)
A zsinat utáni egyházkép kissé átalakult, bár nem feltétlenül a zsinati atyák szándéka szerint. Ugyanis sok egyházközségben inkább a hívek (akik sokszor tájékozatlanok és kevéssé jártasak a szent tudományban) mondják meg, hogy mikor mi legyen. Itt elsősorban a miserendre gondolok. Miért nem fogadják el a hívek, hogy a pap három mise után nem fog „nekik misézni”, csak azért, mert a hirdetésbe be van írva? És egyébként is, mi az, hogy „atya, misézzen nekünk”?  
A misét nem lehet kiüresedett gyülekezeti alkalommá tenni. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...