A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG. XVI. BENEDEK PÁPA ÉS ACKERMANN KÁLMÁN ATYA TISZTELETÉRE AJÁNLOTT BLOG.

2012. május 29., kedd

Mennyei muzsika orgonával

Bach d-moll BWV 1059-es számú műve csembaló- és orgonaverseny. A kezdő motívum a “Geist und Seele wird verwirret”kantátából való, melyet 1726-ban komponált. A mű hangszerelése modern váltás volt az addigiakhoz képest. A műhöz nem adott meg tempó-jelzést. A zene kifejezi azt a végtelen nyugalmat, melyet az ember Isten közelségében tapasztal meg. Leteheti elé fájdalmát, örömét, egész létét. Ez az Isten közel van hozzánk, csak igent kell mondanunk hívó szavára. A zene egy út, ami a lelket Isten felé tudja terelni.
A felvételen Ton Koopman orgonál.
"Albert Schweitzer rámutat, hogy Bach hegedűs mivolta a billentyűs hangszerekre írott műveiben is megmutatkozik, mert dallamainak tagolása itt is a hegedű vonóvezetését követi. Ugyanakkor vonós hangszereken is előírja a többszólamú játéknak azokat a formuláit, amelyeket ő maga a csembalón és orgonán sajátított el. S ha a szólóhangszeren megköveteli a polifon játékot, természetes, hogy a versenyművek zenekari kíséretében ezt mindenütt következetesen megvalósítja. E tekintetben erősen különbözik olasz példaképeitől, akiknek műveit fiatal korában buzgón tanulmányozta (Vivaldinak tíz versenyművét dolgozta át vonós hangszerekről orgonára, illetve csembalóra!): témái jellegzetesebbek, ritmikája erőteljesebb, zenekarának szövete - a homofon olasz ripienókkal szemben - nemcsak a ritornellekben, hanem a kíséret során is többszólamú." (Pándi Marianne)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...